miercuri, 10 august 2011

Anvelope reşapate sau anvelope noi?

Datorită faptului că diferenţele de preţ între o anvelopă nouă şi una reşapata sunt destul de mari, o parte din cumpărători pot fi tentaţi să aleagă varianta mai ieftină respectiv anvelopa reşapată. Înainte însă de a va decide exact ce să cumpăraţi, este important să vă întrebaţi de ce există această diferenţă de preţ şi care sunt avantajele şi dezavantajele unei anvelope reşapate.
În rândurile ce urmează vom încerca să prezentăm cele 2 tipuri de anvelope pentru a surprinde cât mai bine diferenţele dintre ele:

Anvelope noi

Procesul de fabricare al anvelopelor noi este unul complex şi de înaltă tehnicitate şi presupune construcţia şi înglobarea unitară în procesul de vulcanizare a tuturor părţilor componente, inclusiv a corpului anvelopei şi a benzii de rulare.

Anvelope reşapate

Anvelopele reşapate se fac dintr-un cauciuc vechi şi o bandă de rulare nouă. Se aleg anvelopele cu o dată de fabricaţie mai recentă şi care nu prezintă nicio altă uzură în afara de cele la banda de rulare. O astfel de anvelopă este special tratată şi curăţată de vechea bandă de rulare. După care, la cald, se lipesc banda de rulare noua şi un strat subtire de cauciuc pe pereţii laterali, pentru a da o notă de cauciuc nou. Practic, se reia procesul de fabricaţie a anvelopei de la etapa în care se montează banda de rulare.

Diferenţa între anvelope noi şi cele reşapate

De obicei anvelopele reşapate sunt mai grele decât unele noi pentru ca banda de rulare nouă, care urmează să fie lipită pe corpul anvelopei vechi, este mai groasă şi se adaugă materialele adezive. În plus, cauciucul folosit este unul de calitate mai slabă.
La o anvelopă nouă costă mult mai mult fabricarea balonului şi a bazei, care are multe elemente şi structură metalică sau sintetică, decât banda de rulare. La un cauciuc reşapat această bază există deja, fiind a unui cauciuc vechi, la care se adaugă doar banda de rulare nouă. Deci o anvelopă reşapată este mai ieftină pentru că are doar banda de rulare nouă, în rest, pe dedesubt, este acelaşi cauciuc vechi.

Avantajele şi dezavantajele anvelopelor reşapate?

          Anvelopele reşapate au un singur avantaj: preţul de achiziţie foarte mic. Dezavantajele lor sunt ceva mai multe, aşa că le vom enumera sub forma unei liste:

-diferenţele de compoziţie a materialelor dar şi date diferite de fabricaţie pentru cele 2 părţi componente: (banda de rulare nouă şi vechea anvelopa peste care va fi lipită) fac invitabil ca anvelopa reşapată să nu se comporte ca un întreg unitar. Mai mult de atât, daca pneul peste care se suprapune noua bandă de rulare este vechi, acesta va pierde proprietăţile cauciucului original şi lipirea noii benzi de rulare va fi defectuoasă.
- de cele mai multe ori şi mai ales în cazul folosirii anveloplor reşapate pe sectoare de drum off road (în condiţii extreme), banda de rulare nou aplicată pe baza veche începe să se desprindă deoarece cauciucul nou din care se fabrică banda de rulare nu face suficientă “priză” cu cauciul vechi .

-datorită benzii de rulare refăcute şi a surplusului de adezivi folosiţi la lipirea acesteia pe baza veche, anvelopele reşapate sunt mult mai grele decat cele nou construite. O anvelopă reşapată este mai grea decât o anvelopă nouă cu cel puţin 4 kg (ambele având aceeaşi dimensiune) deci imaginaţi-vă  cam cât are de suferit ansamblul de direcţie al maşinii.

- sunt foarte greu de echilibrat datorită noii benzi de rulare compusă din cantităti de cauciuc distribuite neuniform pe lungimea ei. Ansamblul anvelopă/jantă nu va descrie o mişcare perfect circulară şi fără abateri laterale în cazul echilibrării. Asfel, pentru corectarea acestei mişcări se va folosi o cantitate foarte mare de plumbi care vor îngreuna şi mai mult roţile maşinii. Bineînţeles că nu mai este cazul să menţionăm creşterea consumului de combustibil şi solicitarea suplimentară a motorului atât la plecarea de pe loc, cât şi în timpul mersului.

- datorită calităţii slabe a cauciucului din care este construită banda de rulare, anvelopa reşapata este foarte rigidă; asta înseamnă aderenţă foarte scăzută precum şi zgomot mare în timpul rulării.

În cazul anvelopelor noi nu vor exista problemele enumerate anterior, deoarece acestea au fost fabricate de la 0 şi sunt verificate înainte să fie puse spre vânzare.
Sperăm ca toate aceste informaţii să vă convingă să optaţi mereu pentru anvelope noi.