vineri, 8 iulie 2011

Echilibrarea roţilor


Roţile neechilibrate cauzează vibraţii care duc la oboseala şoferului, la uzura neregulată şi prematură a cauciucului şi, de asemenea, la uzura nedorită a suspensiei automobilului. Iată de ce o roată echilibrata face diferenţa între un condus plăcut sau unul dezastruos.
Putem spune că un vehicul este echilibrat în mod corespunzator atunci când toate componentele de suspensie sau de direcţie sunt fără defecte şi când ansamblurile de anvelope sau de roţi rulează drept şi corect.
De asemenea, dezechilibrul roţilor poate fi de 2 feluri:
Dezechilibrul static: are loc atunci când există un punct greu sau uşor în anvelopa. În acest caz, anvelopa nu se rostogoleşte uniform, iar anvelopa şi janta sunt supuse unei mişcări în sus şi în jos.
Dezechilibru dinamic: are loc atunci când există o greutate inegală pe una sau pe ambele laturi ale liniei mediane laterale a ansamblului anvelopă/jantă. Acest dezechilibru va cauza o mişcare dintr-o parte în alta a roţilor.
Din fericire, maşinile de echilibrat ghidează mecanicul exact către locul în care trebuie aplicată contragreutatea pe jantă.

           Când trebuie să echilibraţi roţile? 
·        Dacă simţiţi vibraţii în volan;
·        La fiecare schimbare a anvelopelor;
·        La repararea unei pene de cauciuc;
·        Dacă un mecanic depistează o uzură anormală.
O roata neechilibrată scurtează viaţa sistemului de rulare, direcţie şi al suspensiei. Dacă simţiţi vibraţii în volan care încep de regulă de la 80-90 km/h şi cresc în amplitudine, şi/sau frecvenţă odată cu creşterea vitezei, atunci trebuie sa verificati echilibratul rotilor.
Sfat: Dacă simţiţi vibraţii în volan la viteze între 90 şi 110 km/h, trebuie să echilibraţi roţile din FAŢĂ. Dacă simţiţi vibraţii în scaunul şoferului, trebuie să echilibraţi roţile din SPATE.

            Cum se face echilibrarea roţilor ?

La montarea unei anvelope pe roată, două unităţi uşor imperfecte sunt îmbinate pentru a forma un ansamblu. Şansele ca acest ansamblu să aibă o distribuţie absolut precisă a greutăţii în jurul centrelor sale radiale şi laterale sunt practic inexistente. Aşadar, pentru a echilibra roata, tehnicianul o montează pe o maşină de echilibrare, care învârte roata pentru a localiza părţile mai grele ale ansamblului. Apoi, sistemul de echilibrare ghidează tehnicianul să amplaseze contragreutăţi pe suprafaţa jantei pentru a compensa dezechilibrul Aceste greutăţi ajută echilibrarea anvelopei la toate vitezele. 

Care este deosebirea dintre geometrie şi echilibrarea roţilor?
Se face deseori confuzie între geometrie şi echilibrarea anvelopelor. Reglarea paralelismului sau geometria vehicului constă în reglarea unghiurilor roţilor pentru a redevini perpendiculare pe sol şi paralele între ele. În schimb, echilibrarea unei anvelope permite mişcarea roţii fără a cauza vibraţii ale vechiculului la anumite viteze.

Centrul de anvelope PRO INVEST vă stă la dispoziţie şi vă garantează cea mai bună echilibrare a anvelopelor dumneavostră.
În service-ul nostru de roţi, echilibrarea se face pe maşini performante cu o precizie ridicată şi într-un timp minim.

Un comentariu:

  1. Cand se echilibrează roțile unui autoturism direcția de rotație la echilibrare trebuie sa corespundă cu direcția de rotație la rulare ?

    RăspundețiȘtergere